
Анализа на БНТ: Три години по трагедијата со македонскиот автобус, што се промени на автопатот „Струма“?
Откако судот во Перник минатата недела ја прогласи бугарската Агенција за патна инфраструктура (АПИ) за делумно виновна за трагичната несреќа на автопатот Струма, во која, на 23 ноември 2021 година загинаа 45 македонски државјани, бугарската телевизија анализира што во меѓувреме, повеќе од три години од катастрофата е направено на автопатот, а е забележано во образложението на судската пресуда со која АПИ треба на семејствата на загинатите патници да им исплати оштета поради лошата состојба и сигнализација на автопатот.
Препорачано
„Во раните утрински часови на 23 ноември 2021 година, автобус полн со луѓе од Северна Македонија излетал од активната лента на автопатот Струма кај Боснек, удирајќи во заштитната ограда што го дели автопатот од просторот за одмор. Металната ограда ја блокирала вратата, а во пожарот изгореле 45 од патниците. Три години и две судски одлуки подоцна, повторно се враќаме во Боснек за да видиме што се сменило по трагичниот инцидент. Во својата одлука од 7 јануари, Окружниот суд во Перник наведе дека во моментот на инцидентот, заштитната ограда не ги исполнувала условите воведени 11 години порано за да може да задржи автобус. И означувањето беше толку истрошено што експертите не можеа да ги измерат неговите индикатори. Крајната лента ја немаше таканаречената релјефна бучна ознака на патот, воведена како задолжително барање со регулатива 6 години пред несреќата“, пишува БНТ.
Новинарската екипа на самото место на несреќата констатира заедно со експертот Дилјан Јанев, експерт во Европскиот центар за транспортни политики дека заштитните огради се веќе заменети со она што треба да бидат, но ознаките на патиштата повторно не се на нивото на кое треба да бидат.
Во причините на судот се наведува и дека кривините во оваа делница се дизајнирани за брзина од 90 километри на час, а дозволената брзина таму е 120 километри. Нема патен знак кој ги обврзува возачите да ја намалат брзината. Денеска има знак за ограничување, но тоа е 120 километри на час, бидејќи автопатот е само пат, поради немање дозвола за употреба – Акт 16.
„Полукружното свртување на патот може и треба да се смени, бидејќи тоа има големи опасности од идни несреќи“, коментира Дилјан Јанев.
„Пред три години ги кажавме токму овие 4 работи за кои судот утврди дека денес се сериозен проблем – некои работи се сменети. На пример, банкините или заштитните огради на патиштата се заменети, но ознаките сè уште не ги исполнуваат условите, овие полукружни свртувања и понатаму се услови за сообраќајни незгоди, патот и понатаму е многу слабо одржуван и таму каде што сме оградата е скршена, што во одреден момент може да доведе до тоа диви животни да влегуваат на патот и повторно да предизвикаат голема сообраќајна несреќа. Генерално, проблемите продолжуваат, нивното запоставување продолжува со полна сила“, изјави Дијана Русинова, претседателка на Европскиот центар за транспортни политики.
Окружниот суд во Перник пресуди дека агенцијата за патишта е одговорна за 10% од штетата предизвикана на овој начин, односно на секој од тужителите да му исплати отштета од 20.000 лева. Во став од АПИ, наведуваат дека ќе се жалат на оваа одлука, повикувајќи се на заклучокот од сложеното судско-техничко и медицинско вештачење. Според АПИ, возачот на македонскиот автобус е целосно виновен за несреќата.
„Да, возачот е виновен затоа што згрешил, бидејќи со своето однесување е должен да не погреши, но во исто време сопственикот на патот, односно АПИ-те се должни да ни дадат услови на патот во кои дури ако погрешиме, барем да останеме живи“, изјави Дијана Русинова.
Бугарски суд: Агенцијата за патишта е делумно виновна за автобуската несреќа на „Беса транс“