Македонија веќе нема да биде депонија за половните возила од ЕУ
Секоја година повеќе од шест милиони возила го завршуваат својот животен век во Европа. Најмалку 25 отсто од пластиката во новите автомобили ќе треба да доаѓа од рециклирање, а четвртина од тоа од автомобили кои повеќе не се употребливи, смета ЕК
Половните возила веќе нема да може да се продаваат надвор од Европската унија, што значи и во Македонија, со што ќе се подобри безбедноста на патиштата и екологијата во трети земји, кои досега беа чистилиште за користени автомобили. Доколку предлогот што Европската комисија го претстави на почетокот на август биде усвоен, наместо тоа, ќе се рециклираат старите користени возила. Каква и да биде одлуката на ЕК, тоа ќе им нанесе голем удар на домашните плацови за половни автомобили. Иако нема прецизни податоци за бројката на автоплацеви кои продаваат користени автомобили, се проценува дека таа е троцифрена.
Според податоците на Царинската управа на Македонија заклучно со јули во земјава се увезени 25.172 автомобили, а од нив само 5.845 нови, додека 17.275 биле половни.
Засега не е прецизно прецизирано што спаѓа под половни, дотраени возила и по колку години користење влегуваат во оваа категорија. Областа на примена на овие мерки постепено ќе се прошири на нови категории како што се мотоцикли, камиони и автобуси, што ќе обезбеди посеопфатна покриеност. За предлогот на комисијата во наредниот период треба да се изјаснат Советот на ЕУ и Европскиот парламент. Потпретседателот на Комисијата Франс Тимерманс, одговорен за Европскиот зелен план, рече дека следната година на пазарот ќе се појават се повеќе автомобили со нула емисија, што ќе ја зголеми побарувачката за вредни примарни материјали.
Комисијата предложи регулатива со која би се замениле постојните директиви за возила на крајот на животот и за повторна употреба и рециклирање.
-Новите регулативи ќе доведат до годишно намалување на емисиите на јаглерод диоксид од 12,3 милиони тони до 2035 година и зголемена повторна употреба на клучните суровини. Дополнително, ќе обезбеди поголема безбедност на патиштата во третите земји бидејќи ќе го спречи извозот на дотраени автомобили во земјите кои увезуваат такви возила. Како што се наведува, секоја година повеќе од шест милиони возила го завршуваат својот животен век во Европа. Најмалку 25 отсто од пластиката во новите автомобили ќе треба да доаѓа од рециклирање, а четвртина од тоа од автомобили кои повеќе не се употребливи – пресметаа од ЕК.
И додека да се донесе новата регулатива во Романија веќе е во тек друга програма, која ги охрабрува возачите со финансиски стимулации да се откажат од старите, загадувачки автомобили. Со него се предвидува да се даде бонус од околу 700 евра на секој што ќе го скрши своето моторно возило старо над 15 години и не ги исполнува еколошките барања. Доделувањето на стимулацијата не го обврзува сопственикот да купи нов автомобил, објави „Сегабгњус“.
Програмата за намалување на бројот на стари автомобили се нарекува Рабла – романски збор за „трошка“. Всушност, сегашната – Рабла Локал, се надоврзува на други слични шеми лансирани во 2017 година – Рабла Класик и Рабла Плус. Според првата, секој што го предал својот стар автомобил на отпад добил субвенција од 1.420 евра, а ако купи нов автомобил со емисија на ЦО2 под 98 г/км, добива уште 350 евра.
Повторно, во духот на обновувањето и „зеленувањето“ на автомобилската „армија“, воведена е субвенција до 11.420 евра за возачите кои ќе се решат да купат целосно електричен автомобил и до 5.820 евра за оние кои претпочитаат приклучок. во хибрид. Буџетот на новата програма за фрлање стари и загадувачки автомобили е обезбеден од Фондот за животна средина и локалните власти.