Приватните авиони на руските олигарси продолжуваат да летаат, но не кон Европа

Приватен авион илустрација / Фото: Matthew Heinrichs / Alamy / Alamy / Profimedia

Две години пред војната во Украина, приватниот Боинг 737 поврзан со рускиот олигарх Владимир Евтушенков ја прелета земјината топка, преминувајќи ги француската ривиера, Малдивите и Сејшелите заедно со светските метрополи и финансиските центри. Оваа година авионот неколку пати ги посетил поранешните советски држави Киргистан, Казахстан и Белорусија, заедно со Кина, покажуваат податоците за следење на летовите на Флајтрадар24.

Во знак на ограничувањата и опсегот на западните санкции кои се во сила по инвазијата на Русија над Украина, некои од богатите и моќните Руси наоѓаат начини да ги задржат приватните авиони во воздухот, покажува известувањето на Ројтерс, иако ограничувањата остро го ограничија просторот каде што ваквите авиони можат да патуваат.

Боингот поврзан со Евтушенков беше меѓу најмалку 50 приватни авиони пререгистрирани под руско знаме од инвазијата во февруари 2022 година, според претходно непријавените податоци од националниот регистар на авиони до почетокот на август.

Неколку од вратените приватни авиони биле поврзани со истакнати политичари и деловни личности, велат двајца високи извори во руската авијација. Двата извори рекоа дека Евтушенков лично го користел Боинг-737, кој до минатата година го носеше логото на компанијата што тој ја основал, конгломератот за телекомуникации на дрва АФК Система, покажуваат сликите на веб-страницата Џетфотос.

Владимир Евтушенков / Фото: Valery Sharifulin / TASS / Profimedia

Евтушенков одбил да одговори на прашањата за авионот, вклучително и дали го користи. Тој формално ја отстапи контролата врз Система откако Обединетото Кралство воведе санкции против него минатата година. Тој останува главен акционер на групацијата.

Надлежностите, вклучувајќи ги Аруба и Островот Ман, каде што некои од авионите беа претходно регистрирани, ги почитуваат санкциите на Западот. Тоа го отежна процесот на обезбедување осигурување, гориво и дозволи за авионите во сопственост на Русите кои летаат под нивните знамиња, вели еден од изворите на британската агенција.

Ставањето на авионите под руско знаме им овозможува да летаат до и од земји кои не воведоа забрана за летови или каде што поединечни патници не се санкционирани, вклучувајќи ги Турција и Дубаи.

И покрај таквите маневри, повеќе од половина од руската приватна и корпоративна авионска флота од околу 400 останува заробена во странство или е продадена, процени истиот извор, врз основа на неговото големо познавање на секторот. Вкупниот број на деловни авиони под руско знаме сега е 145, од 97 на почетокот на март 2022 година.

Поради санкциите, на руските авиони им е забранет влез во Европската унија од 27 земји, каде што руските олигарси претходно често летаа за бизниси и одмори и каде што многу приватни авиони поврзани со нив беа регистрирани пред војната.

Двата извори од авијацијата, кои организираат и управуваат со деловни авиони, рекоа дека некои сопственици на авиони летаат од Русија до Турција или поранешните советски држави и потоа изнајмуваат различни авиони до аеродромите на ЕУ, под услов поединците да не се под лични санкции. Примери за оваа практика се случуваат најмалку еднаш неделно, додаде еден од изворите, без да даде конкретни примери.

Авион
Авион, илустрација / Фото: EPA-EFE/ANA ESCOBAR

Според податоците на царината, некои од вратените авиони се поврзани со државни претпријатија и деловни лидери кои го поддржувале претседателот Владимир Путин во војната во Украина или кои се поврзани со него. Податоците на царината покажуваат дека повеќето приватни авиони вратени по избувнувањето на војната се вратиле во Русија од поранешните советски земји, како и од ОАЕ и Турција.

Како и во случајот со Боингот поврзан со Евтушенков, другите пререгистрирани авиони избегнале преминување во воздушниот простор на ЕУ и се задржале на земји кои се сметаат за пријателски на Русија, покажуваат податоците на Флајтрадар24. Во декември 2021 година, Боингот беше фотографиран на асфалтот во Прага, со регистарски П4-АФК со знамето на Аруба, покажува слика на веб-страницата Џетфотос. Авионот имал сиви риги, заедно со логото на Система.

Нешто повеќе од една година подоцна, по почетокот на војната, авионот се појавил во Бишкек, Киргистан, според фотографијата на Џетфотос. Регистрацијата овој пат била променета во ПА-73890 и логото на Система било отстрането. Но, капаците на моторот сè уште ја носеле идентификацијата П4-АФК и останаа сивите ленти.

Помеѓу почетокот на 2020 година и инвазијата на Украина, која руските официјални лица ја нарекуваат „специјална воена операција“, П4-АФК направи повеќе патувања во Германија, Луксембург, Швајцарија и Малдивите и по едно во Хрватска, Чешка и Сејшелите,  покажаа податоците на Флајтрадар24. Исто така, патувал 105 пати во Русија, 17 во Франција, осум во Италија, Обединетите Арапски Емирати и Латвија, пет во Британија и четири во Турција.

По почетокот на инвазијата, авионот летал меѓу аеродромите во Турција, ОАЕ, Оман и Казахстан до крајот на 2022 година, никогаш не преминал на територијата на ЕУ. Во тој период направи само 14 патувања. Според рускиот регистар на авиони, објавен на веб-страницата на Росавијација во август, авионот бил регистриран под руско знаме кон крајот на декември.

Податоците на царината покажуваат дека тој бил официјално увезен во Русија на 30 декември од Бишкек, главниот град на поранешната советска членка Киргистан, по што неговите летови биле во голема мера ограничени на Русија. Досега во 2023 година, летал 47 пати во Русија и вкупно девет пати во Казахстан, Киргистан, Белорусија и Кина.

Почитуван читателу,

Нашиот пристап до веб содржините е бесплатен, затоа што веруваме во еднаквост при информирањето, без оглед дали некој може да плати или не. Затоа, за да продолжиме со нашата работа, бараме поддршка од нашата заедница на читатели со финансиско поддржување на Слободен печат. Станете член на Слободен печат за да ги помогнете капацитетите кои ќе ни овозможат долгорочна и квалитетна испорака на информации и ЗАЕДНО да обезбедиме слободен и независен глас кој ќе биде СЕКОГАШ НА СТРАНАТА НА НАРОДОТ.

ПОДДРЖЕТЕ ГО СЛОБОДЕН ПЕЧАТ.
СО ПОЧЕТНА СУМА ОД 60 ДЕНАРИ

Видео на денот