
Поскапуваат кафето, какаото, палминото масло, говедското месо и дрвото – од Нова година нови Европски регулативи
Новите регулативи на Европската Унија, кои стапуваат во сила на 30 декември 2025 година, ќе донесат со себе нови цени за многу производи. За некои земји од ЕУ, кризата што започна пред пет години може само да се продлабочи уште повеќе. Целта на регулативата е да се спречи уништувањето на шумите за одгледување земјоделски култури и производство на суровини, но трговците и производителите предупредуваат дека новите регулативи ќе донесат огромни трошоци и дополнителен административен притисок.
Препорачано
Според Регулативата за уништување на шумите (EUDR), од крајот на оваа година повеќе нема да биде можно да се увезува стока што потекнува од области каде што се случило уништување на шумите по 31 декември 2020 година – објави Каматица.
Правилата важат не само за тропските дождовни шуми, туку и за шумите во Европа. Регулативата опфаќа седум клучни суровини: кафе, какао, палмино масло, соја, говедско месо, дрво и гума. Правилата важат и за преработени производи, од чоколадни плочки и кожни торби до мебел од иверка.
Новите регулативи наведуваат дека компаниите ќе мора точно да го наведат потеклото на нивните суровини, вклучувајќи ги и џи-пи-ес координатите на земјиштето каде што се одгледувани. Неточните податоци или отсуството на потребните информации за геолокација би можеле да резултираат со казни, забрана за увоз или дури и конфискација на производот.
Главниот економист на Комерцбанк, Јирг Кремер, за германски Билд изјави дека бирократијата ќе биде најголемиот предизвик за бизнисот, дури и поголем од високите даноци, цените на енергијата и лошата инфраструктура. Кремер верува дека би било доволно да се обврзат увозниците да докажат дека стоката не доаѓа од области каде што се случило уништување на шумите во последните пет години, а не од сите компании во синџирот на снабдување.
Германскиот трговски синџир EDEKA предупредува на огромен административен товар, кој вклучува милиони нови декларации за сообразност дури и за стоки што веќе се проверени, како и за тешка обработка на податоци за геолокација.
Мартин Шилер од Fairtrade Deutschland верува дека трошоците ќе бидат високи и ќе се пренесат на потрошувачите.
– Како точно оваа регулатива ќе влијае на цените во супермаркетите не може со сигурност да се каже денес – рече Дирк Хајм од REWE Group.
Сепак, Шилер предупредува дека товарот од новите барања најмногу ќе го почувствуваат малите производители во земјите од Глобалниот Југ, а можен е и недостиг на органски и сертифицирани добавувачи од Fairtrade.
– Идејата е фундаментално добра, но во сегашната форма не е чекор кон поголема правда – напротив – заклучува Шилер.