Пад на цената на нафтата / Фото: Архива на Слободен печат

Дали поврзувањето на Србија со руската „Дружба“ би било неуспешна инвестиција или нов важен извор на снабдување со нафта?

Во екот на енергетската криза во 2022 година, кога беше најавено дека поради европските санкции, на Србија ќе ѝ се забрани увоз на руска нафта преку Јадранскиот гасовод (ЈАНАФ), сегашната влада најави изградба на нафтовод до Унгарија и со тоа индиректно поврзување со руската „Дружба“, за да ја добива оваа руска енергија од тој правец. На почетокот ваквиот план на државата изгледаше како политички маркетинг, но со неодамнешното усвојување на Уредбата за утврдување на просторен план на просторот за специјална намена на нафтоводот од границата со Унгарија до Нови Сад, стана јасно дека државата не се откажува од овој проект. Со донесувањето на регулативата се создадоа услови за изградба на овој енергетски проект.

Договорот за изградба на нафтовод меѓу Унгарија и Србија беше потпишан во јуни 2023 година од страна на министерката за рударство и енергетика Дубравка Ѓедовиќ Хандановиќ и унгарскиот министер за надворешни работи и трговија Петер Сијарто. Тогаш се зборуваше дека нафтоводот ќе се протега од Нови Сад до унгарскиот град Алѓе, дека српскиот дел ќе чини 157 милиони евра и дека годишно ќе транспортира 5,5 милиони тони нафта. Како главна причина за изградбата на овој гасовод, претставниците на Владата наведоа дека на Србија ѝ е потребен друг начин да дојде до нафта, со оглед на тоа што сега се потпира само на снабдување со нафта преку хрватскиот ЈАНАФ.

Претседателот Александар Вучиќ претходно изјави дека гасоводот може да биде изграден за две години, а планот е да се заврши до 2028 година. По најавата за воведување на американски санкции за нафтената индустрија на Србија поради мнозинска руска сопственост, унгарскиот министер Сијарто најави дека Србија и Унгарија ќе ја забрзаат изградбата на нафтоводот. Енергетските експерти претходно истакнаа дека изградбата на овој гасовод индиректно ќе ја поврзе Србија со руската „Дружба“. „Дружба“ е најдолгиот нафтовод во светот, долг 4.000 километри, кој транспортира нафта од Русија во Европа од 1962 година.

Составен е од два крака, северниот и јужниот. Се пробива во Белорусија, така што северниот испорачува нафта за Полска и Германија, а јужниот, преку Украина, до Чешка, Словачка и Унгарија. Покрај руската, овој гасовод може да испорачува и казахстанска нафта. Сепак, стручната јавност во Србија е поделена околу профитабилноста и одржливоста на изградбата на нафтовод до Унгарија. Некои тврдат дека изградбата на овој нафтовод и неговото поврзување со „Дружба“ би биле неодржливи на долг рок, бидејќи цевките на „Дружба“ се стари и наскоро ќе му истече работниот век, како и затоа што минува низ Украина разурната од војна, а само една експлозија може да го запре протокот на нафта, анализира Данас.

Почитуван читателу,

Нашиот пристап до веб содржините е бесплатен, затоа што веруваме во еднаквост при информирањето, без оглед дали некој може да плати или не. Затоа, за да продолжиме со нашата работа, бараме поддршка од нашата заедница на читатели со финансиско поддржување на Слободен печат. Станете член на Слободен печат за да ги помогнете капацитетите кои ќе ни овозможат долгорочна и квалитетна испорака на информации и ЗАЕДНО да обезбедиме слободен и независен глас кој ќе биде СЕКОГАШ НА СТРАНАТА НА НАРОДОТ.

ПОДДРЖЕТЕ ГО СЛОБОДЕН ПЕЧАТ.
СО ПОЧЕТНА СУМА ОД 100 ДЕНАРИ

Видео на денот