Кинескиот воз „Сокол“ пристигна во Србија, ќе вози од Нови Сад до Суботица/Фото: Скриншот

Колку всушност чинеше „српската“ железница?

Досега, за секој километар железница од Нови Сад до Келебија се платени 11,6 милиони, од Белград до Стара Пазова 13,8 милиони, а од Стара Пазова до Нови Сад дури 14,9 милиони долари – објави Нова.рс.

Од Анекс 5, кој оттогаш е повлечен, иако беше усвоен од Железничката инфраструктура на Србија на 12 јуни, а потврден од Владата на 24 јули, како и шестиот што наводно беше подготвен, се планира дополнително да се извлечат пари од проектот за реконструкција на железницата од Нови Сад до Келебија во износ од речиси 160 милиони долари- пишува Нова. Иако, според достапната документација, која го вклучува Комерцијалниот договор и четири анекси, за таа делница веќе се потрошени 1,25 милијарди долари.

Овие податоци фрлаат нова светлина и врз е-поштата добиена од Анкетната комисија за истрага на одговорноста за уривањето на натстрешницата – стои во текстот. Во неа, тогашната вицепремиерка и ресорен министер Зорана Михајловиќ, по сопствена иницијатива, не е познато врз основа на што, го информирала шефот на кабинетот на претседателот на Србија, Ивица Којиќ, дека во преговорите што ги водела Железничката инфраструктура, на чело со тогашниот директор Мирољуб Јевтиќ, е постигнато намалување на цената на изградбата на железничката делница од Нови Сад до државната граница за 147 милиони евра. За да го одобри предложеното намалување, Којиќ побарал компаративна анализа на трошоците за изградба на делницата од Белград до Стара Пазова и од Нови Сад до Келебија.

Во проектната задача за проектот за градежна дозвола од 22 јуни 2017 година беше дефинирано дека мора да се утврди состојбата на постојните мостови, да се предложат можни мерки за нивна санација, да се реши одводнувањето на железницата и зградите, да се извршат хидраулични проверки на пропустите и мостовите, како и да се испитаат негативните ефекти од бучавата од железничкиот сообраќај врз населените места по должината на железничката пруга, поради што се предвидени конструкции – ѕидови за заштита од бучава.

Сепак, се покажа дека CIP, како проектант, не подготвил проект во согласност со Проектот за градежна дозвола, бидејќи работите за испитување на мостовските конструкции, санацијата на мостовите и изградбата на бариери за заштита од бучава на мостот Хајдин беа изоставени на барање на Железничката инфраструктура. Инфраструктурата понатаму наведува дека документацијата што ќе „ја утврди техничката состојба на мостовите и евентуално потребниот обем на работа на тие мостови“ ќе биде предмет на друга проектна документација.

Наместо 1,1 милијарда долари, изградбата на железницата од Нови Сад до Келебија досега, според податоците од Трговскиот договор и четирите анекси, веќе чинела 1,25 милијарди, а владата планирала да потроши уште 160 милиони долари на таа делница.

Иако компаративната анализа на првично договорените трошоци и работи на првата и втората делница, доставена до шефот на кабинетот на Вучиќ, наведува дека изградбата на првата делница од железницата чинела 314 милиони евра или 345 милиони долари (по просечен курс за 2016 година), новообјавената документација открива дека трошоците на таа делница се значително повисоки. Според податоците на Министерството за градежништво, транспорт и инфраструктура од 31 јули оваа година, комерцијалниот договор за оваа делница е потпишан на 5 ноември 2016 година, а цената од 367,4 милиони долари е договорена за 23 милиони долари.

Сепак, не завршува тука, бидејќи според податоците од Инфраструктурата на железниците на Србија од декември 2024 година, трошоците за изградба на таа делница, со седум анекси, пораснале на 474,5 милиони долари, а има и дополнителни побарувања од изведувачите од 769.000 долари. Вкупно, значи, 475,3 милиони долари. Ова значи дека секој километар од таа железница чинел во просек 13,8 милиони долари, што е за дури 38 проценти повеќе отколку што е наведено во компаративната анализа доставена до шефот на кабинетот на Вучиќ во кој пишува дека просечната цена по километар била 9,1 милиони евра или 10 милиони долари.

Врз основа на истиот документ, може да се утврди дека втората делница од железницата, наместо 943 милиони евра или 1,1 милијарда долари (по просечниот курс за 2018 година), досега, вклучувајќи четири анекси на Комерцијалниот договор, чинела 1,25 милијарди долари. Ова одговара на цена од 11,6 милиони долари по километар, што е за 12,6 проценти повисока од онаа наведена во компаративната анализа, според која цената по километар од втората делница била 8,7 милиони евра или 10,3 милиони долари.

Севкупно, иако некои од планираните работи беа пропуштени, трошоците за изградба на делницата од Белград до Стара Пазова не беа намалени за ниту еден долар.

Почитуван читателу,

Нашиот пристап до веб содржините е бесплатен, затоа што веруваме во еднаквост при информирањето, без оглед дали некој може да плати или не. Затоа, за да продолжиме со нашата работа, бараме поддршка од нашата заедница на читатели со финансиско поддржување на Слободен печат. Станете член на Слободен печат за да ги помогнете капацитетите кои ќе ни овозможат долгорочна и квалитетна испорака на информации и ЗАЕДНО да обезбедиме слободен и независен глас кој ќе биде СЕКОГАШ НА СТРАНАТА НА НАРОДОТ.

ПОДДРЖЕТЕ ГО СЛОБОДЕН ПЕЧАТ.
СО ПОЧЕТНА СУМА ОД 100 ДЕНАРИ

Видео на денот