
Српските текстилци и кожари работат за светски брендови, нивните облека и обувки се носат во целиот регион
Србија е најголемиот производител на текстил, кожа и обувки во Јадранскиот регион, а овој сектор е еден од ретките што е главно во домашна сопственост – дури 90 проценти од 1.050 регистрирани компании им припаѓаат на српски бизнисмени, според податоците од Српската стопанска комора, објави Блумберг Адриа. Иако станува збор за индустрија која во последните години имала скромен придонес во БДП од околу еден процент, таа вработува околу 56.000 луѓе и има силна извозна ориентација. Само во 2024 година, текстилот, кожата и обувките учествувале со 5,3 проценти од вкупниот српски извоз, во вредност од повеќе од 1,5 милијарди евра.
Препорачано
Најголемиот извозен пазар е Италија, каде што минатата година се продадени стоки во вредност од над 400 милиони евра, по што следат Германија, Русија, Франција, Романија и земјите од регионот. Српските фабрики со децении работат за водечки глобални брендови како што се Хуго Бос, Роберто Кавали, Серџо Течини, Kaпа и Зара, но има и помал број домашни модни куќи кои успеале да најдат место на европскиот пазар – меѓу нив се издвојуваат Moна, Луна, AMЦ, Eлипса, Jaсмил и Дакс Интимо.
Според Немања Јовановиќ од ПКС, Србија се позиционирала во оваа индустрија како производител на мали, висококвалитетни серии со кратки рокови на испорака, што е корисно за европските партнери. Од друга страна, секторот се соочува со сериозни предизвици – зголемување на цените на суровините, кои главно се увезуваат од Турција и Кина, како и хроничен недостиг на квалификувана работна сила.
Ова е една од причините зошто некои странски инвеститори го преместуваат производството во северноафриканските земји, каде што трошоците се пониски. Покрај текстилната индустрија, производството на обувки е исто така важен сегмент, кој годишно вработува околу 12.000 работници во речиси 300 компании. Меѓу водечките домашни производители се „Цеко Лајн“ од Нови Пазар, „Гепард“ од Нови Сад, „Минекс“ од Врање, „Тигар“ од Пирот и „Канин“ од Ниш, додека на пазарот се издвојува и брендот „Ана Поповиќ Шус“, познат по рачно изработените обувки од природна кожа, пренесува Политика.