Fouché për MPB: Ndryshimet kushtetuese janë çështje teknike, statusi i pakicave tashmë ekziston në Kushtetutë

Maqedonia e Veriut humbi 15 vjet në anëtarësimin në NATO, jo për faj personal, por për shkak të fqinjit të saj jugor. Kjo është gjeopolitika e emrit dhe rreziku është të humbim kohë me një fqinj tjetër, Bullgarinë. Shpresoj që në këtë vend të gjendet mjaft urtësi, pragmatizëm dhe largpamësi për të marrë vendime që i përgjigjen interesit kombëtar. Nga njëra anë, është në interesin tuaj të konsolidoni atë model tipik maqedonas, civil të një shoqërie multietnike dhe t'i shtoni atij një dimension tjetër të përkatësisë, përkatësisë në BE, në identitetin evropian.

Kështu ka thënë në një intervistë për MIA-n, gjeograf dhe diplomat francez, Michel Fouche, i cili me ftesë të Institutit Francez ka vizituar vendin me rastin e promovimit të librit të tij të ri. I pyetur për një koment në lidhje me mbështetjen për anëtarësimin në BE, e cila ka rënë në mënyrë drastike në vend, veçanërisht pas propozimit francez dhe miratimit të kornizës së negociatave që kërkon lëshime të reja nga shteti, përkatësisht ndryshimet kushtetuese, Fouché konsideron se është një çështje teknike.

 

– Në Kushtetutën tuaj tashmë ka garanci për rreth gjysmë duzinë minoritetesh që janë këtu. Mungojnë dy-tre – malazezë, bullgarë, kroatë. Janë 3.500 bullgarë. Këtu nuk po flas për pasaportat. Sinqerisht, nuk shoh ndonjë rrezik apo kërcënim në këtë. Mendimi im për amendamentet, për t'iu përgjigjur pyetjes suaj, megjithëse nuk do të doja të ndërhyja në punët tuaja të brendshme, është se është një problem teknik. Mund ta bëjmë një problem të madh politik për arsye politike. Është një problem teknik sepse Kushtetuta e ka tashmë atë status të pakicave. Pasi këto ndryshime hyjnë në Kushtetutë, ju kaloni automatikisht në fazën e dytë të negociatave. Pra, ajo çështje duhet të zgjidhet sa më shpejt dhe unë e quaj interes kombëtar. Unë nuk jam maqedonas, kjo është vetëm një këshillë miqësore, nënvizon Fouche, i cili është profesor i gjeopolitikës së aplikuar.

Në lidhje me faktin se që nga viti 2013, kur Kroacia u bë anëtare, nuk ka pasur përparim në drejtim të zgjerimit, gjeopolitikani francez vendosi se progresi nuk varet nga Brukseli, por rezulton nga stagnimi i reformave të vendeve kandidate.

Sa i përket metodologjisë së re, ai mendon se është e favorshme për vendet kandidate, sepse progresi i tyre mund të matet faza pas hapi, por thotë se në BE ka nevojë edhe për reforma të brendshme dhe ky ishte qëndrimi i Francës në 2019.

-Kjo përfshin veçanërisht çështjen e vendimmarrjes unanime për çështjet fiskale, çështjet në fushën e politikës së jashtme dhe të mbrojtjes. Për disa vende evropiane është prioritet. Nëse do të hiqnim të drejtën e unanimitet në politikën e jashtme, nuk do të kishte veto bullgare. Pra, ne duhet të reformojmë sistemin e vendimmarrjes që aktualisht është në fuqi në BE. Ne duhet të shkojmë shumë më shpejt në zgjerim, por në vendet kandidate duhet të ketë reforma reale. Reforma thelbësore ka të bëjë me shtetin e së drejtës. Pavarësia e gjyqësorit, thotë Fouché.

Dr. Michel Fouché është specialist në fushën e gjeopolitikës dhe veçanërisht në konceptin e “kufijve”. Në rreth 60 botime, ai shpjegon çështjet gjeopolitike globale, duke aplikuar një metodë inovative që ndërthur nivele të ndryshme analitike dhe periudha kohore. Ai ishte ambasador i Francës në Letoni (2002-2006), Këshilltar i Ministrit të Punëve të Jashtme të Francës (1997-2002), Shef i Shtabit për Planifikimin e Politikave (1999-2002) dhe i Dërguar Special për Ballkanin dhe Kaukazin (1999). , dhe në 2007 vit dhe ambasador për çështjet evropiane.

Më poshtë intervista e plotë me dr. Michel Fouche.

Pse ju frymëzoi fenomeni i kufijve dhe pse vendosët t'i kushtoni kaq shumë vëmendje?

- Fenomeni i kufijve është një temë veçanërisht e rëndësishme e kërkimit gjeopolitik. Para së gjithash, për faktin se kufijtë janë arbitrarë, vendimet merren në një moment dhe vendoset një vijë në një hapësirë ​​të caktuar. Më së shpeshti ndodh pas një lloj konflikti ose si rezultat i një marrëveshjeje të ndërsjellë ose si në rajonin tuaj, si rezultat i suksesit të RSFJ-së dhe krijimit të shteteve të reja. Duke qenë se gjatë viteve të 80-ta kam punuar si studiues në temën e kufijve, rashë në kontakt me ekipin e Presidentit François Mitterrand dhe kështu u përfshiva në një farë mënyre në aktivitete për tema në fushën e gjeopolitikës së aplikuar. Për mua nuk është një temë akademike, por konkrete. Këtë e kam parashikuar në vitet 1985-1986 dhe për këto arsye kam ardhur mjaft shpesh në Ballkan. Vizita ime e parë në Shkup ishte në vitin 1994 dhe e dyta në vitin 1999 si diplomat.

Në një nga librat tuaj ju thoni se botës i duhen kufij për të mbijetuar?

- Në gjeografinë politike ekzistojnë dy koncepte - koncepti i qarkullimit të lirë, lëvizja e lirë e popullsisë, njerëzve dhe mallrave, si pjesë e shkëmbimit tregtar, fenomeni i vendosjes në një zonë të caktuar dhe koncepti i dytë i mbylljes, sipas të cilit. theksohet: këtu është shtëpia ime, këtu është atdheu im, në shtëpinë time kam një derë, të cilën e hap dhe e mbyll. Po kështu, ne kemi dyer në formë kufiri, poste kufitare që mund të hapen ose mbyllen në varësi të cilësisë së marrëdhënieve. Ai koncept i kufijve lidhet me konceptin e ikonografisë, i cili formon imazhin që njerëzit i krijon vetes, statusin, narrativën, mitet, monumentet. Për shembull, në Shkup ka kuaj kudo, në Francë ka monumente të Napoleonit, Louis 14, është njësoj kudo në botë, ikonografia mbyllet rreth vetes, është kudo, është kombi, dhe qarkullimi/lëvizja. është hapja. Kufiri është pjesë e izolimit.

 

Për Europën ju thoni se kufijtë nuk janë çështje gjeografie, por gjeopolitike. A mund ta shpjegoni këtë qëndrim në lidhje me kontekstin aktual gjeopolitik, luftën në Ukrainë dhe politikën e zgjerimit të BE-së dhe a mund të flasim për identitetin e BE-së, pra identitetin evropian?

- Duhet kohë për t'iu përgjigjur kësaj pyetjeje. Kontinenti evropian është i vetmi në botë ku ne kemi vazhduar të krijojmë kufij edhe pas viteve 1989, 1991. Këtu mund të përmendim “divorcën prej kadifeje”, nga “revolucioni kadife” i çekëve me sllovakët, apo anasjelltas, lufta në Ukrainë, e cila ndër të tjera është luftë për kufijtë. Lufta në Ukrainë është shumë më serioze. Mund të flasim më tej për të. Është edhe rasti tragjik që dihet mirë këtu në Shkup, nëse kufijtë administrativë në ish-Jugosllavi duhet të bëhen kufij detyrues dhe ndërkombëtarë gjatë krijimit të shteteve të reja. Nëse kthehemi 30 vjet prapa dhe krahasohemi me tani, kemi 18.000 mijë kilometra kufij të rinj shtesë. Historia e Evropës është historia e krijimit të shteteve - kombet, kombet janë emancipuar nga perandoritë. Ndodh kur ato perandori nuk i mbrojnë më ose kur diskriminojnë shumë ose vetë perandoritë dobësohen, bëhen shumë të dobëta. Nëse marrim si shembull Ukrainën, mund të themi se kombi ukrainas po emancipon veten në një dhimbje të tmerrshme në raport me ish-perandorinë ruse. Megjithatë, në botën e sotme, një shtet më i vogël apo më i madh, apo edhe me madhësinë e Francës, nuk mund të mbijetojë i vetëm. Ky është interesi i Bashkimit Evropian, pra ndërtimi i Bashkimit Evropian si projekt gjeopolitik. Në atë kontekst do të flisja për atë ndërtim europian si një projekt gjeopolitik në të cilin shtetet nga njëra anë emancipohen, bëhen të pavarura, por menjëherë duan të bëhen pjesë e një tërësie më të madhe. Në atë rast, ju keni një lëvizje të dyfishtë, dhe kjo është historia dhe historia e vendit tuaj Maqedonia. Pavarësohesh, fiton sovranitet dhe integritet territorial, por në të njëjtën kohë dëshiron, pra bëhesh pjesë e një tërësie më të madhe, NATO-s dhe më tej BE-së.

 

Elementi i katërt në lidhje me çështjen e kufijve është zgjerimi i BE-së, që është edhe zgjerimi i kufijve të saj. Kufijtë janë gjithashtu një aspekt i konfliktit ukrainas, sfida e të cilit është të shohim se ku do të jenë kufijtë e Bashkimit Evropian të zgjeruar nesër, kufiri në raport me Rusinë.

Për sa i përket zgjerimit, BE-ja i ka vënë detyrë vetes që të vazhdojë këtë proces si një nga mjetet më të mira të politikës së jashtme, si një projekt paqeje. Por Maqedonia e Veriut është një rast i veçantë. A është BE gati për një zgjerim të ri dhe cilat skenarë janë të mundshëm në lidhje me Ballkanin, d.m.th. EJL, nëse marrim parasysh krizën ekonomike dhe energjitike, periudhën post-covid dhe agresionin rus ndaj Ukrainës?

Maqedonia e Veriut është pjesë e asaj zone të paqes dhe asaj pa dyshim, por për shkak të peshës së së kaluarës në këtë pjesë të Evropës, ka mosmarrëveshje me disa nga fqinjët tuaj. Nëse shikojmë në terma afatgjatë, tranzicioni nga perandoria në komb ishte mjaft i ndërlikuar. Unë do të jap një shembull, nga i cili mund të nxirrni përfundimet tuaja. Greqia u emancipua nga Perandoria Osmane në 1830 me ndihmën e Francës, Britanisë së Madhe dhe Gjermanisë, dhe një princ gjerman u emërua për ta udhëhequr atë. Por në të ardhmen intelektualët grekë ëndërrojnë një Greqi të madhe.

Ky është i ashtuquajturi i saj. një ide megalomane, e një Greqie të madhe, një Kroacie të madhe, një Serbi të madhe, një Shqipëri të madhe, një Maqedoni të madhe dhe një Bullgari të madhe, një ide që vazhdon ende. Por kuptohet që kjo nuk është e mundur, sepse është faktor mosmarrëveshjeje, pra konfliktesh në të ardhmen. Kur është fjala për Maqedoninë e Veriut, ju humbët 15 vjet, pa fajin tuaj, duke u anëtarësuar në NATO, për shkak të fqinjit tuaj të shtrenjtë në jug. Kjo është gjeopolitika e emrit dhe rreziku është të humbasësh kohë me një fqinj tjetër. Shpresoj që ky vend të gjejë mjaft urtësi, pragmatizëm, mendim të mjaftueshëm, largpamësi të mjaftueshme për të marrë vendime që i përgjigjen interesit kombëtar. Nga njëra anë, është në interesin tuaj të konsolidoni atë model tipik maqedonas, civil të një shoqërie multietnike dhe t'i shtoni atij një dimension tjetër të përkatësisë, përkatësisë në BE, në identitetin evropian. Unë jam francez, babai im, për shembull, ka bërë luftë kundër gjermanëve, por në të njëjtën kohë jam edhe qytetar europian, jam edhe francez edhe europian dhe mendoj se nuk ka asnjë kontradiktë mes dy identiteteve.

Përkrahja për anëtarësimin në BE në Maqedoninë e Veriut ka rënë në mënyrë drastike, veçanërisht pas propozimit francez dhe miratimit të kornizës negociuese që kërkon lëshime të reja nga shteti, përkatësisht ndryshimet kushtetuese. Bëhet fjalë për kërkesat bullgare, të cilat duke i futur në kuadrin e negociatave, tani bëhen evropiane.

- E di temën. Para së gjithash, nuk është një propozim francez. Është një propozim i Francës si Presidente e Këshillit të BE-së në qershor 2022. Pra, nuk është njësoj, dhe përveç kësaj, ne e bëmë atë së bashku me mbështetjen e Gjermanisë. Nuk i di të gjitha detajet, por presidenti Macron po zhbllokon procesin e pranimit nga fqinji juaj lindor. Por në këmbim të atij zhbllokimi të procesit, ja pjesa e amendamenteve që do të futeshin në Kushtetutë. Tashmë ka garanci në Kushtetutën tuaj për rreth gjysmë duzinë pakicash që janë këtu. Mungojnë dy-tre - malazezët, bullgarët, kroatët. Janë 3.500 bullgarë. Këtu nuk po flas për pasaportat. Sinqerisht, nuk shoh ndonjë rrezik apo kërcënim në këtë. Mendimi im për amendamentet, për t'iu përgjigjur pyetjes suaj, megjithëse nuk do të doja të ndërhyja në punët tuaja të brendshme, është se është një problem teknik. Mund ta bëjmë një problem të madh politik për arsye politike. Është një problem teknik sepse Kushtetuta e ka tashmë atë status të pakicave. Pasi këto ndryshime hyjnë në Kushtetutë, ju kaloni automatikisht në fazën e dytë të negociatave. Pra, ajo çështje duhet të zgjidhet sa më shpejt dhe unë e quaj interes kombëtar. Unë nuk jam maqedonas, kjo është vetëm një këshillë miqësore.

 

Nga ana tjetër, shtrohet pyetja nëse BE-ja është gati për një zgjerim të ri, pasi ky i fundit ishte me Kroacinë në vitin 2013. Nuk ka përparim as në drejtim të zgjerimit, as në aspektin e progresit në vendet e tjera kandidate që negociojnë me BE-në?

- Progresi nuk varet nga ne, por rezulton nga stagnimi i reformave të vendeve kandidate.

Megjithatë, metodologjia e re ishte një propozim ad hoc nga Franca.

- Metodologjia e re është e favorshme për vendet kandidate, sepse progresi i tyre mund të matet faza pas hapi. Pra, nuk ka pritje për rezultatin në fund të garës. Ne kemi nevojë edhe për reforma të brendshme në BE, ky ishte qëndrimi i Francës në vitin 2019. Këtu përfshihet veçanërisht çështja e vendimmarrjes unanime për çështjet fiskale, çështjet në fushën e politikës së jashtme dhe të mbrojtjes. Për disa vende evropiane është prioritet. Nëse do të hiqnim të drejtën e unanimitet në politikën e jashtme, nuk do të kishte veto bullgare. Pra, ne duhet të reformojmë sistemin e vendimmarrjes që aktualisht është në fuqi në BE. Ne duhet të shkojmë shumë më shpejt në zgjerim, por në vendet kandidate duhet të ketë reforma reale. Reforma thelbësore ka të bëjë me shtetin e së drejtës. Pavarësia e gjyqësorit. Nuk do të emëroj askënd këtu.

 

Ne jemi dëshmitarë të revolucionit të katërt industrial i cili po ndryshon rrënjësisht mënyrën se si jetojmë, punojmë dhe lidhemi me njëri-tjetrin. Sa do të ndikojë ky revolucion teknologjik, pra transformimi dixhital i shoqërive, në ripërcaktimin e konceptit të kufijve dhe a ka kufij të rinj?

- Nuk e di nëse kam kompetenca të përgjigjem, por kam marrë pjesë në një seminar/konferencë të organizuar nga Universiteti FON lidhur me çështjet që kanë të bëjnë me dixhitalizimin. Zëvendëskryeministri juaj për Qeverisje të Mirë ka thënë se vendi juaj mund të bëhet një qendër për sa i përket sigurisë kibernetike. Një tjetër bashkëbisedues tha se teknologjitë e reja të informacionit dhe interneti, kur menaxhohen/përvetësohen mirë, mund të hapin mundësi shtesë për vendet e vogla. Në sigurinë kibernetike, vendi më i avancuar në BE është shumë i vogël, dhe kjo është Estonia. Pra, revolucionet teknologjike pakësojnë disi efektin e madhësisë së vendit. Për të qenë i suksesshëm, vendi juaj duhet të gjejë disa segmente në të cilat do të ishte i suksesshëm. Një sektor që është shumë i rëndësishëm për mua është arsimi.

Në Shkup promovuat veprën tuaj më të re “Atlasi i vendeve Frankofone” (2020), për të cilën në dhjetor 2021 morët çmimin për gjuhë dhe letërsi franceze të Akademisë Franceze. Sipas jush, gjeopolitikisht sa ndikuese është Frankofonia sot?

- Vendi juaj është pjesë e Organizatës Ndërkombëtare të Frankofonisë. Sot në mëngjes isha në Kumanovë dhe më thanë se ka interes për mësimin e gjuhës frënge. Sigurisht që gjeneratat e reja mbi të gjitha flasin anglisht. Anglisht-Amerikane është gjuha e globalizimit dhe gjuha e teknologjive të reja, anglishtja flitet në internet. Mirëpo, nuk është vetëm interneti, ka edhe përmbajtjen e gjërave, mendimit, mendimeve, kulturës. Këtu mendoj se gjuha frënge mund të kontribuojë diçka. Duke u ngjitur, lexova në avion libra të Luan Starovës. Specialist i Apollinaire, shkrimtar në shqip dhe maqedonisht. Ai ishte ambasador i Maqedonisë në Francë. Në faqen 208, në veprën e tij “Librat e babait tim” thotë: “Ai e kishte mësuar gjuhën frënge si çdo autodidakt ballkanik që respektonte veten”. Do ta hap leksionin me këtë.

I dashur lexues,

Qasja jonë në përmbajtjen e internetit është falas, sepse ne besojmë në barazinë në informacion, pavarësisht nëse dikush mund të paguajë apo jo. Prandaj, për të vazhduar punën tonë, kërkojmë mbështetjen e komunitetit tonë të lexuesve duke e mbështetur financiarisht Shtypin e Lirë. Bëhuni anëtar i Sloboden Pechat për të ndihmuar objektet që do të na mundësojnë të ofrojmë informacion afatgjatë dhe cilësor dhe Së bashku të sigurojmë një zë të lirë dhe të pavarur që do të jetë GJITHMONË NË ANËN E POPULLIT.

MBËSHTETNI NJË SHTYP TË LIRË.
ME SHUME FILLESTARE 60 DENARË

Video e ditës