
Ќе владее ли Кина со светот? Го носи морето во градовите во внатрешноста
Кина започна со изградба на гигантскиот канал Пинглу во регионот Гуангси, долг 134 километри. Каналите играат стратешка улога во кинеската иницијатива „Појас и пат“, поврзувајќи ја внатрешноста со светските пазари. Таа одамна се сврте кон мега-градежни проекти. За разлика од трката до врвот предводена од Саудиска Арабија и Обединетите Арапски Емирати, проектите на Кина имаат за цел да ја поврзат територијата – со огромни мостови или речиси невозможни тунели. Каналите како оној во Пинглу, кој има задача да ја поврзе внатрешноста со морето, исто така се вклопуваат во оваа амбиција. Сето тоа е дел од поширока кинеска стратегија за доминација на светскиот пазар.
Препорачано
По неколкугодишно планирање, работата на овој канал во кинескиот регион Гуангси започна во 2023 година. Тој ќе ја поврзе внатрешната река Ју со Тонкинскиот Залив. Каналот ќе игра клучна улога во транспортот на стоки бидејќи ќе ја скрати патната рута за дури 560 километри. Завршувањето на работите е планирано за декември 2026 година, а проценетите трошоци се околу 9,3 милијарди евра. Сите бројки поврзани со овој проект се импресивни.
Пинглу е првиот голем канал што е изграден во Кина од основањето на Народната Република. Како Панамскиот канал – клучна точка во светската трговија – или идната Сена-Норд, Пинглу претставува вистинско чудо на хидрауличниот инженеринг. Каналот ќе биде долг 134 километри, но неговата важност лежи и во неговата стратешка улога за кинескиот извоз и увоз. Планирано е да прима бродови со носивост до 5.000 тони, должина од 90 метри, ширина од 15,8 метри и длабина од пет метри. Ќе има две брани со должина од 300 метри и ширина од 34 метри, кои ќе ги надминат висинските разлики до 65 метри. Овие брани се дизајнирани да работат брзо и ефикасно за да го забрзаат преминот на бродовите.
Од вкупната должина од 134 километри, само 6,5 км се целосно нови канали – останатите се адаптирани речни делови. За потребите на работите, веќе се преместени повеќе од 50 милиони кубни метри материјал, а вкупното ископување ќе биде поголемо од 339 милиони кубни метри – повеќе од три пати поголемо од обемот на познатата брана Три клисури.
Покрај напредната технологија што се користи за изградба на браните, се користи и специјален бетон отпорен на ерозија од морска вода повеќе од 100 години, со цел да се минимизираат трошоците за одржување. Ако сè оди според планот и каналот почне да работи во 2026 година, ќе поминат само седум години од почетокот на сериозното планирање до завршувањето, а само три од почетокот на изградбата. Огромните количини земјиште што се преместуваат, особено во близина на реките, предизвикуваат еколошки проблеми. Работите се одвиваат во близина на мангрови – чувствителни екосистеми што би можеле да бидат нарушени од изградбата.
Иако бродовите од 5.000 тони се значително помали од оние што минуваат низ Панамскиот или Суецкиот канал (кои носат до 65.000 тони), идејата е тие да транспортираат стока од внатрешноста до морските пристаништа, од каде што би се испраќале низ целиот свет. Сето ова е дел од големиот сон на претседателот Си Џинпинг – иницијативата „Појас и пат“ (Нов пат на свилата). Каналот Пинглу игра важна улога во овој нов трговски коридор бидејќи ги поврзува западниот дел и југозападниот дел на Кина со меѓународните пазари, со што ги зајакнува и диверзифицира извозните и увозните патишта на Кина кон Азија, Африка и особено – Европа.
Покрај зајакнувањето на трговските врски, Кина очекува и намалување на трошоците за транспорт. Транспортот со бродови е значително поевтин од патниот, железничкиот и воздушниот транспорт, па затоа се очекуваат годишни заштеди од околу 725 милиони долари. Исто така, проектот треба да го олесни сообраќајниот метеж во индустриските региони на земјата.
Покрај транспортот, каналот би можел да придонесе и за подобра контрола на водните ресурси за наводнување, како и да служи како заштита од поплави во околните области.