Bisedë me Dr.Jehona Spahiu Jançevska: Piktura mbresëlënëse në kishën e St. Nikola Toplicki si sfidë kërkimore

Dr. Jehona Spahiu Jançevska është historiane e artit, e punësuar në NI Qendra Kombëtare e Konservimit - Shkup si konsulente konservatore - eksperte për trashëgiminë artistike nga periudha bizantine dhe pasbizantine (shek. IX-XVIII) në Departamentin e Trashëgimisë Artistike, Departamenti. të Kërkimit dhe projektimit të trashëgimisë reale kulturore.

Viti i kaluar për Dr. triumfi i tij ndër shekuj”, mbajtur në Muzeun NI të RS të Maqedonisë, tetor - nëntor 2021. Arsyeja e bisedës sonë është botimi i librit të saj "Kisha e Shën Nikollës në Manastirin e Toplicës".

Ditët e para të vitit janë në shenjën e librit “Kisha e Shën Nikollës në Manastirin e Toplicës”. Është një punë e gjerë. Sa kohë ju është dashur për të arritur produktin përfundimtar?

- Libri “Kisha e Shën Nikollës në Manastirin e Toplicës”, i cili ka 463 faqe, me kopertinë të fortë dhe është botuar nga Qendra për Trashëgimi Kulturore dhe Shpirtërore, është botuar në fund të vitit 2021. Megjithatë, duke pasur parasysh përgatitjet dhe procesin e shtypjes, pushimet dhe veçanërisht situatën me pandeminë, realisht shënoi fillimin e këtij viti për kohën kur është planifikuar promovimi.

Monografia është rezultat i kërkimeve të mia shumëvjeçare kushtuar gjithë veprës së piktorit më të mirë dhe të talentuar të shekullit të XNUMX-të, Gjonit të Gramostës, dhe veçanërisht një prej veprave të tij më domethënëse të nënshkruara, pikturës në kishën termale të Shën. Nikolla. Krahas analizave, studimeve dhe punimeve të deritanishme, libri në masë të madhe është nxjerrë nga disertacioni im i doktoraturës, i mbrojtur në Fakultetin Filozofik në Shkup. Përgatitjet për produktin final u zhvilluan gjatë vitit të kaluar, veçanërisht me një punë intensive disamujore në përpunimin artistik-grafik dhe kompjuterik nga redaktori MA Darko Nikolovski, i cili me shumë mjeshtëri, kreativitet dhe profesionalizëm arriti t'i përkthejë idetë dhe idetë e mia. dhe forma në një botim të tillë përfaqësues. Botimi i librit është mbështetur financiarisht nga Ministria e Kulturës, për të cilën shpreh mirënjohjen time të thellë.

Monografia është rezultat i hulumtimit tim shumëvjeçar kushtuar gjithë veprës së piktorit më të mirë dhe të talentuar të shekullit XVI, Jovan nga Gramosta / Foto: Vladimir Jançevski

Pse vendosët të eksploroni kishën e Shën Nikollës në Manastirin e Toplicës?

- Interesimi im për artin bizantin dhe atë postbizantin filloi në shkollën e artit të aplikuar “Lazar Liçenoski”, ku u diplomova për pikturë, dhe pas një loje të mrekullueshme të fatit, një pjesë e punës sime të diplomës lidhej me pikturën e ikonave. Interesimi vazhdoi dhe u thellua edhe gjatë studimeve në Institutin për Histori të Artit dhe Arkeologjisë në Fakultetin Filozofik në Shkup, ku kam magjistruar dhe doktoruar, si dhe kam qenë bashkëpunëtor afatgjatë. Gjatë studimeve “takova” kishën e St. Nikola Toplicki, piktura mbresëlënëse e të cilit është një nga ansamblet dekorative më të ruajtura nga gjysma e parë e shekullit XVI në tokën maqedonase. Fakti që princi me ndikim Dimitar Pepiç nga Kratova lidhet me rindërtimin e tempullit dhe afreskeve, më pas me patronatin e kryepeshkopit të Ohrit Prohor dhe pikturën e piktorit Jovan nga Gramosta që firmosi narteksin, por edhe dilemat për autorësia e pikturës në mur, kisha, ishin motivi dhe sfida kryesore e kërkimit.

Çfarë përmban libri?

- Libri është një studim shkencor gjithëpërfshirës i njërit prej monumenteve më përfaqësuese të epokës postbizantine në territorin maqedonas. Vepra është e strukturuar në disa kapituj të veçantë që i referohen rrethanave kishtare-historike dhe kulturore-artistike në shekujt XV dhe XVI, korpusi historiografik i tempullit, historia e manastirit, e cila u rindërtua falë dokumenteve të ruajtura të shkruara, por edhe mbishkrimet e shumta kuneiforme.të piktorit në vetë kishën. Kapituj të veçantë trajtojnë veçoritë arkitekturore të tempullit, pastaj programin e pikturës dhe specifikat ikonografike në të gjitha ndarjet, përkatësisht naosin dhe altarin, hajatin dhe kishën veriore, më tej ikonat dhe gdhendjet, si dhe veçoritë stilistike të murale dhe piktura. Vëmendje e veçantë i kushtohet punës së piktorit Jovan nga Gramosta, e cila përfshin një paraqitje tabelore kronologjike të veprave të tij të datuara, të nënshkruara dhe të atribuuara. Të gjitha aspektet e hulumtimit janë përmbledhur në vërejtjet përmbyllëse të ndjekura nga përmbledhja në anglisht.

Libri shoqërohet me materiale të pasura ilustrative, gjegjësisht plane dhe vizatime arkitekturore të detajuara dhe koncize të realizuara nga arkitekti Kire Stavrov dhe veçanërisht me fotografi të shumta, të realizuara me mjeshtëri nga Vlado Kiprijanovski, fotograf profesionist dhe historianët e artit Misko Tutkovski, MA , Olivera Makrievska, MA. dhe Darko Nikolovski, MA. Ai përmban gjithashtu një listë të gjatë të artikujve bibliografikë të përdorur, si dhe një indeks të përgjithshëm dhe ikonografik që lehtëson kërkimin e termave dhe termave të caktuar. Libri është kurorëzuar me pjesë nga recensionet e dy profesorëve të shquar, prof. Dr. Miodrag Markoviq nga Fakulteti Filozofik në Beograd dhe anëtar i rregullt i SANU-së dhe prof. Dr. Elizabeta Dimitrova nga Fakulteti Filozofik në Shkup.

Libri është një studim shkencor gjithëpërfshirës i një prej monumenteve më përfaqësuese të epokës post-bizantine në tokën maqedonase.

Përveç karakterit monografik, çfarë rëndësie kanë librat e këtij lloji për trashëgiminë kulturore maqedonase?

- Me librat e këtij lloji të fushës shkencore, dashamirëve të trashëgimisë kulturore, por edhe audiencës më të gjerë prezantohen përmasat dhe të dhënat historike, veçoritë arkitekturore, specifikat programore, ikonografike dhe stilistike të një tempulli të caktuar. Si një dëshmi e qëndrueshme për të kaluarën tonë të pasur kulturore dhe historike, ato kontribuojnë në rritjen e interesit dhe ndërgjegjësimit për rëndësinë e trashëgimisë kulturore, veçanërisht në drejtim të kujdesit, mbrojtjes dhe afirmimit të saj dhe në një hapësirë ​​më të gjerë gjeografike.

A ka objekte të tjera që unë do të eksploroja në të njëjtën mënyrë?

- Njëkohësisht me Manastirin e Toplicës dhe veçanërisht me veprën e piktorit Jovan nga Gramosta, kërkimet dhe projektet e mia shkencore kanë qenë dhe janë fokusuar në shumë tema të tjera të artit bizantin dhe pasbizantin, por edhe në fushën e mbrojtjes së trashëgimisë kulturore. . Të tilla janë temat që kanë të bëjnë me Manastirin e Gjurçes, “Gjyqin e Tmerrshëm” në kishën e St. Gjergji në Banjani, ciklet agjiografike dhe paraqitjet individuale të disa shenjtorëve, muralet dhe pikturimi i ikonave në disa kisha, etj.

(Biseda u botua në “Shtypi Kulturor” nr. 113, në botimin e shtypur të gazetës “Shtypi i Lirë” më 22-23 janar 2022)

I dashur lexues,

Qasja jonë në përmbajtjen e internetit është falas, sepse ne besojmë në barazinë në informacion, pavarësisht nëse dikush mund të paguajë apo jo. Prandaj, për të vazhduar punën tonë, kërkojmë mbështetjen e komunitetit tonë të lexuesve duke e mbështetur financiarisht Shtypin e Lirë. Bëhuni anëtar i Sloboden Pechat për të ndihmuar objektet që do të na mundësojnë të ofrojmë informacion afatgjatë dhe cilësor dhe Së bashku të sigurojmë një zë të lirë dhe të pavarur që do të jetë GJITHMONË NË ANËN E POPULLIT.

MBËSHTETNI NJË SHTYP TË LIRË.
ME SHUME FILLESTARE 60 DENARË

Video e ditës