Reforma tatimore: shtypja e ekonomisë gri dhe taksat e drejta

Fatmi Besimi, Ministër i Financave, Foto: Arkivi

Krahas trajtimit të barabartë të tatimpaguesve, pra parimit të neutralitetit tatimor, duhet të respektohen edhe parimet buxhetore të efikasitetit dhe efektivitetit. Si tatimpagues, ne kemi të drejtë të dimë se si shpenzohen paratë publike.

Këtë javë hapëm një debat publik për reformën e sistemit tatimor. Ne patëm një diskutim me përfaqësues të komunitetit të biznesit, një grup me shtrirjen dhe spektrin më të gjerë të interesave. Debati do të vazhdojë me të gjithë aktorët socialë. Zgjidhjet konkrete do të specifikohen përmes saj, ndaj është herët të flasim për to. Këtë rubrikë ia kushtoj konceptit të reformës tatimore. Koncepti synon krijimin e një sistemi tatimor optimal, i cili do të mbështesë rritjen ekonomike, e në këtë mënyrë edhe standardin e jetesës së qytetarëve tanë.

Fillimisht do të theksoj se po vazhdojmë me një reformë të madhe fiskale apo një sistem të zgjuar të financave publike. Ky sistem do të luajë një rol të rëndësishëm në rimëkëmbjen e ekonomisë sonë nga kriza me të cilën po përballemi këto dy vitet e fundit. Do të prodhojë ritme më të larta dhe të qëndrueshme të rritjes ekonomike, nëpërmjet menaxhimit strategjik, të përgjegjshëm dhe transparent të financave publike. Në anën e shpenzimeve, ne po prezantojmë mekanizma për planifikim strategjik, buxhetim bazuar në rezultatet e arritura, kontroll të shtuar dhe transparencë.

Ana e të ardhurave të financave inteligjente ka nevojë për mbledhje të përmirësuar dhe shtrirje më të madhe të kapjes së taksave për të pasur hapësirë ​​fiskale për politikat që inkurajojnë rritje më të lartë ekonomike në afat të mesëm. Sigurimi i të ardhurave nga burime të besueshme do të thotë stabilitet dhe shmangie e politikës fiskale prociklike dhe rritjes së borxhit publik. Prandaj, përmirësimi i stabilitetit, efikasitetit dhe cilësisë së sistemit të përgjithshëm të të ardhurave në vend do të sigurojë menaxhim të qëndrueshëm dhe të mirë të financave publike.

Sistemi tatimor për rritjen ekonomike

Koncepti i financave inteligjente është se ne të gjithë paguajmë, siç do të thoshin amerikanët, "pjesën tonë të drejtë". E kam fjalën edhe për ata që janë pjesë e ekonomisë formale, por mbi të gjitha për formalizimin e sektorit informal, nëpërmjet futjes në sistem të taksapaguesve. Kjo është në fakt mënyra më korrekte për të siguruar fonde për përshpejtimin e rritjes ekonomike, por edhe për nevojat aktuale, si p.sh. paketat kundër krizës, pa rritur borxhin publik.
Thelbi i reformës tatimore që po planifikojmë bazohet në rritjen e bazës tatimore, pa rritur normat tatimore. Me shpejtësi do të zbatohet edhe Plani i Veprimit për Shtypjen e Ekonomisë Informale, në drejtim të futjes së sektorit informal në sektorin formal dhe rritjes së mëtejshme të bazës tatimore.

Baza tatimore është gjithçka që taksohet: të ardhurat ose të ardhurat totale, vlera e pasurisë së paluajtshme në pronësi, konsumi, transaksionet apo aktivitete të tjera ekonomike. Ajo që prej vitesh ka qenë koment dhe rekomandim nga institucionet financiare ndërkombëtare janë kostot tatimore, pra përjashtimet dhe trajtimi preferencial për disa kategori të ardhurash në taksat individuale. Nëse një grup i synuar, produkt, shërbim ka trajtim të privilegjuar, duhet të ketë një argument të fortë ekonomik ose social pse. Trajtimi preferencial duhet të sjellë një përfitim më të madh në raport me koston tatimore.

Në pesëmbëdhjetë vitet e fundit kemi qenë vazhdimisht në një nivel më të ulët për sa i përket tatimeve të mbledhura si pjesë e PBB-së, si në raport me BE-në ashtu edhe në raport me rajonin. Gjegjësisht, në periudhën nga viti 2008 deri në vitin 2020, ekziston një hendek i konsiderueshëm ndërmjet pjesëmarrjes së të ardhurave nga taksat dhe kontributet në BPV në BE-27 dhe në Maqedoninë e Veriut. Në vitin 2008, të ardhurat totale nga taksat dhe kontributet sociale përbënin 38,4% të PBB-së së BE-27, që është 10,7 pikë përqindje më e lartë se në Maqedoninë e Veriut (27,7%). Gjithashtu, ky hendek ka ardhur duke u thelluar ndër vite, në mënyrë që në vitin 2020 të arrijë në 13,8 pikë përqindjeje. Gjithashtu, në raport me vendet e Ballkanit Perëndimor kemi arritjen më të ulët. Pesha e vetëm të ardhurave tatimore në PBB në vendin tonë është edhe më e ulët, në vitin 2020 ishte 16,1%.

Pse janë të rëndësishme këto të dhëna? Sipas ekspertëve të Bankës Botërore, pjesa e të ardhurave nga taksat në PBB është e rëndësishme për rritjen ekonomike dhe uljen e varfërisë, pasi siguron që vendet të kenë fondet e nevojshme për të investuar në të ardhmen dhe për të arritur një rritje të qëndrueshme ekonomike. Vendet e zhvilluara zakonisht kanë një përqindje më të lartë. Mesatarja në vendet e Organizatës për Bashkëpunim dhe Zhvillim Ekonomik (OECD) ishte 33,8% në 2019, ose dyfishi i rezultatit tonë. Ky nuk është një sinjal, por një shenjë ndriçuese se duhen marrë masa, nëse duam së pari të konsolidojmë dhe pas një krize të gjatë dhe shterruese, të ofrojmë një jetë më të mirë për qytetarët tanë.

Koncepti për një sistem më të mirë tatimor dhe diskutim

Në procesin e reformës tatimore në debatin publik, por edhe në hartimin e propozimeve, do të ketë shumë “pro” dhe “kundër”, grupe lobimi, palë të interesuara. Pa dyshim, shumë do të mbrojnë interesat e tyre individuale. Por fillimi i asaj që është një jetë më e mirë për të gjithë ne është kur fillojmë të mendojmë për efektet totale. Do të jap një shembull plastik: nëse jam menaxher i një kompanie farmaceutike gjatë një pandemie, nga taksat që paguaj, është logjike të mbështes masat antikrizë të qeverisë për sektorin e shërbimeve, sepse mijëra klientë të mi punojnë atje - nëse u mbarojnë fondet, dhe kompania ime do të jetë në rrezik. Të gjithë jemi pjesë e zinxhirit dhe sa të suksesshëm do të jemi si në ekonomi ashtu edhe në procese shoqërore, varet se sa do ta vendosim fitimin e vogël personal në funksion të fitimit të madh të përgjithshëm, për të gjithë ne.

Koncepti i reformës tatimore bazohet në Strategjinë e Reformës Tatimore – domethënë ky është një proces afatgjatë, i planifikuar dhe i mirë-analizuar, i miratuar nga Qeveria në dhjetor 2020.
Ne kemi përcaktuar pesë prioritete me Strategjinë: drejtësi më e madhe në tatim, efikasitet dhe efektivitet më i madh i sistemit tatimor për mbledhje më të mirë të të hyrave, rritje e transparencës tatimore; cilësi më e mirë e shërbimeve dhe futja e taksës mjedisore ("të gjelbërta").
E udhëhequr nga këto synime dhe prioritete të reformave të sistemit tatimor, Ministria e Financave përgatiti një projekt koncept të reformës tatimore. Ky koncept parashikon një qasje të staduar në ridizajnimin e sistemit tatimor në vend, pra përcakton dinamikën e konceptualizimit dhe zbatimin e reformave në fusha të veçanta tatimore.

Për sa i përket tatimit mbi fitimin, tatimin mbi të ardhurat personale dhe tatimin mbi vlerën e shtuar, parashikohen konceptet e reformave të politikës tatimore dhe miratimi i ndryshimeve në ligje, si dhe zbatimi i zgjidhjeve të reja ligjore.
Koncepti i reformave të politikës tatimore në fushën e tatimit mbi fitimin dhe tatimit mbi të ardhurat personale i referohet rishikimit të trajtimeve tatimore preferenciale (stimujt dhe lehtësimet tatimore ose të ashtuquajturat shpenzime tatimore) që cenojnë neutralitetin e sistemit tatimor duke favorizuar kategoritë e tatimpaguesit apo aktivitetet. Në këtë mënyrë ato ndikojnë negativisht në drejtësinë e tij dhe kontribuojnë në rritjen e pabarazisë në shoqëri, prishin qëndrueshmërinë e sistemit, duke krijuar kështu një hapësirë ​​të konsiderueshme për arbitrazhin e taksave ose shmangien e taksave dhe mund të shkaktojnë joefikasitet në ekonominë reale. Kjo do të mundësojë gjithashtu krijimin e hapësirës fiskale për zbatimin e një politike tatimore aktive për të stimuluar investimet e sektorit privat dhe publik në teknologjitë që mbështesin tranzicionin e gjelbër dhe transformimin dixhital, për të mbështetur prioritetet strategjike të vendit në këto fusha.

Gjithashtu është planifikuar të thjeshtësohen dhe modernizohen tekstet ligjore, me synim rritjen e transparencës dhe efikasitetit në zbatimin e rregulloreve nga tatimpaguesit dhe administrata tatimore.

Në rastin e tatimit mbi vlerën e shtuar nevojitet forcimi i mëtejshëm i parimeve bazë të sistemit, d.m.th. parimet e neutralitetit dhe konkurrencës, duke ngushtuar listën e mallrave dhe shërbimeve për të cilat aplikohet një normë preferenciale, si dhe taksimin e qarkullimit të caktuar (sipas shembullit të vendeve të BE-së). Gjithashtu është e nevojshme të specifikohen të drejtat dhe detyrimet e tatimpaguesve në lidhje me të drejtën e zbritjes së tatimit të mëparshëm, gjë që do të mundësojë siguri më të madhe juridike për tatimpaguesit, efikasitet më të madh në zbatimin e kontrollit dhe në mbledhjen e të ardhurave tatimore nga organi tatimor. administrata.

Zbatimi i zgjidhjeve të reja ligjore në shkallën më të madhe pritet duke filluar nga viti 2023.
E njëjta gjë vlen edhe për politikën tatimore në fushën e akcizave dhe taksimit të gjelbër. Taksimi i gjelbër i referohet stimulimit të taksapaguesve për të reduktuar sjelljen e tyre që kontribuon në ndotjen e mjedisit. Qëllimi kryesor është përballja me ndotjen dhe mbrojtja e burimeve natyrore në mënyrë që të arrihet zhvillimi i qëndrueshëm ekonomik.

Plani i veprimit për shtypjen e ekonomisë gri përmban gjashtë prioritete me masa dhe aktivitete për: 1. Përmirësimin e procesit të matjes, monitorimit dhe zbulimit të ekonomisë gri; 2. Shërbime efikase të inspektimit; 3. Mjedis më i mirë i biznesit për themelimin, rritjen dhe zhvillimin e kompanive; 4. Ndërgjegjësimi për ekonominë gri dhe forcimi i moralit tatimor; 5. Adresimi i ekonomisë gri në tregtinë elektronike; 6. Masat e Drejtorisë doganore në luftën kundër ekonomisë joformale, do të punojmë në drejtim të reduktimit të ekonomisë gri dhe futjes së këtyre subjekteve në ekonominë formale.

Sistemi tatimor në tërësi dhe konsensusi

Sistemi tatimor duhet parë në tërësi. Është e rëndësishme t'i qasemi të gjithë procesit me një vizion dhe analizë të qartë. Por edhe me diskutim dhe konsensus. Është e rëndësishme që të gjithë ne të dimë pse bëhet diçka, për çfarë qëllimi dhe, natyrisht, të dëgjojmë mendimin dhe të kuptojmë qëndrimin e aktorëve shoqërorë. Jemi duke hyrë në një proces i cili nëse zbatohet me sukses do të na bëjë të gjithë ne dhe ekonominë tonë të përparojë. Kjo bëhet edhe më domethënëse nëse kemi parasysh se reforma po zbatohet në një kohë kur po përballemi me disa kriza ekonomike njëra pas tjetrës – Covid, kriza energjetike dhe inflacioni, të cilat janë bërë edhe më komplekse me pushtimin e Rusisë në Ukrainë.

Theksoj se ndryshimi i legjislacionit tatimor duhet të bëhet njëkohësisht me përmirësimin e cilësisë së shërbimeve publike dhe me shtypjen e korrupsionit. Krahas trajtimit të barabartë të tatimpaguesve, pra parimit të neutralitetit tatimor, duhet të respektohen edhe parimet buxhetore të efikasitetit dhe efektivitetit. Si tatimpagues, ne kemi të drejtë të dimë se si shpenzohen paratë publike, në cilat fusha prioritare investohen, cila është cilësia e shërbimeve publike, nëse sanksionohen shpenzimet e paligjshme dhe të papërshtatshme buxhetore dhe në fund të fundit, si ndikon politika dhe praktika tatimore në cilësi. të jetës, qytetarëve tanë. Nga kjo do të varet morali tatimor (shkalla e përmbushjes së detyrimeve tatimore) dhe qëndrimi ndaj reformave tatimore në përgjithësi. Prandaj, përgjigja institucionale duhet të jetë gjithëpërfshirëse, e paanshme, ndërpartiake dhe me ndikim të gjerë. Ne duhet të ndërtojmë një të ardhme të begatë për brezat aktualë dhe të ardhshëm, e cila do të bazohet, ndër të tjera, në një sistem tatimor optimal dhe një politikë tatimore të zgjuar.

 

(Autori është Ministri i Financave)

I dashur lexues,

Qasja jonë në përmbajtjen e internetit është falas, sepse ne besojmë në barazinë në informacion, pavarësisht nëse dikush mund të paguajë apo jo. Prandaj, për të vazhduar punën tonë, kërkojmë mbështetjen e komunitetit tonë të lexuesve duke e mbështetur financiarisht Shtypin e Lirë. Bëhuni anëtar i Sloboden Pechat për të ndihmuar objektet që do të na mundësojnë të ofrojmë informacion afatgjatë dhe cilësor dhe Së bashku të sigurojmë një zë të lirë dhe të pavarur që do të jetë GJITHMONË NË ANËN E POPULLIT.

MBËSHTETNI NJË SHTYP TË LIRË.
ME SHUME FILLESTARE 60 DENARË

Video e ditës